Bildspecial: Bovet hos INDP Watches

Återigen har vi besökt INDP Watches och denna gång har vi bekantat oss närmare med Bovet. Ett minst sagt intressant varumärke med intressant formspråk och lång historia.

I våra tidigare besök hos INDP Watches så har vi tittat närmare på varumärken som Czapek och Armin Strom – missa inte dessa om ni är intresserad av independent watchmaking.


INDP Watches

Företaget startades för att främja independent watchmaking i Sverige och Norden. I ett nybyggt showroom på Karlavägen i Stockholm kommer det inom kort att erbjudas allt ifrån Czapek, Blaken, Arnold & Son, Bovet, Armin Strom, Angelus och Franck Muller -klockor, till konst från Richard Orlinski. Bakom INDP Watches står ett gäng independent-entusiaster som vill få upp intresset för independent watchmaking. INDP Watches är auktoriserad återförsäljare för alla varumärken de saluför, men kan även vara behjälpliga i frågor kring andra varumärken från independent-världen. Många andra tillverkare tillkommer under året, så håll ögonen öppna och följ dem på Instagram.


Kort om Bovets historia

Bovet grundades 1822 av bröderna Edouard, Gustave, Alphonse och Frederic. Tillsammans drev de företaget och den äldsta brodern Edouard bodde och sålde Bovets klockor i Kina. I mitten av 1800-talet så var Bovet så pass etablerat i Kina att deras klockor användes som valuta. Bland kunderna återfanns bland annat Kinas kejsare. Man var även en av de första tillverkarna att använda sig av glasbaksidor för att visa upp de vackert dekorerade urverken.

Bovets huvudkontor, ett slott i Val-de-Travers, Châteu de Môtiers var i familjens ägo i över 100 år innan Henri-François Dubois-Bovet’s barnbarns-barn gav det i gåva till staden Neuchâtel. År 2001 tog nuvarande ägare, Pascal Raffy, över företaget. 2006 köpte han tillbaka slottet och etablerade Bovets första urmakeri i slottet.

En av Bovets mest välkända uppfinningar är deras patenterade Amadéo-system som lanserades 2010. Systemet möjliggör att din klocka kan användas som armbandsur, bordsur, fickur och även som halsband utan att behöva använda ett enda verktyg.

2015 debuterade modellen Braveheart som hade 6 olika patent och en imponerande 22-dagars gångreserv och även modellen 19Thirty som är en hyllning till familjens fickur från 1930-talet.

Några år senare nådde man fler framgångar när man år 2018 och 2020 vann utmärkelser på Grand Prix d’Horlogerie de Genève (GPHG, klockindustrins Oscars gala) för klockorna Récital 22 Grand Récital, Récital 26 Brainstorm®️ Chapter Two och damklockan Miss Audrey.

Bovet tillverkar nästan allting in-house, från urtavlor till visare och till och med spiralfjädrarna till urverken. Det man inte producerar själva är safirglas och de syntetiska rubinerna i urverken. En annan konstform som Bovet är starkt förknippade med är gravyr. Den stil man använder sig mest utav är Fleurisanne.

Låt oss ta en närmare titt på kollektionerna!


Fleurier-kollektionen

Bovet har två huvudkategorier av modeller – Fleurier och Dimier. Den förstnämnda kategorin är deras modeller som påminner om fickur och som saknar de fyra traditionella bandhornen.

19Thirty

Denna modell är instegsmodellen i sortimentet och finns i en rad olika versioner, boettmaterial, med olika finish på urtavlor, färger, med mera. Det som är gemensamt för modellerna är följande: den 42mm stora boetten, manuellt urverk med 7 dagars gångreserv, öppen baksida och enbart visning av timme, minut, sekund och en gångreservsindikator.

Varje färg är limiterad till 60 klockor och går att få med guilloché-finish, borstad eller lackerad sådan. Det går också att välja vad för typ av index man vill att tavlan ska ha, från romerska till kinesiska eller arabiska siffror. Framsidan av urverkets basplatta går även det att få med olika typer av dekoration.

Klockan mäter enbart 9,05mm i tjocklek och är tänkt som en vardagsklocka. Kronan återfinns klockan 12 på boetten under deras kännetecknande ”båge”. 19Thirty modellen har inte det patenterade Amadeo-systemet utan detta återfinns ett hack upp i prissegmentet och återfinns i nästa modell, Monsieur Bovet.


Monsieur Bovet

Ett hack upp i storlek och komplexitet är modellen Monsieur Bovet. Boetten mäter 43mm och tillverkas i roséguld och vitt guld. Likt 19Thirty är det ett manuellt urverk med 7 dagars gångreserv som driver klockan men här återfinns deras patenterade double coaxial display. Klockan går nämligen att bära på två sätt. På den ena sidan återfinner vi en urtavla helt i guilloché med en traditionell layout med minut och timvisare i centrum och subsekund placerad klockan 6 på urtavlan.

På andra sidan finner vi, likt 19Thirty, en urtavla placerad off-center med resten av urtavlan och mekaniken väl synlig för bäraren. Man skulle kunna använda det klassiska uttrycket ”business in the front, party in the back” beroende på hur man ser det.


Tack vare Amadéo-systemet är det lätt för bäraren att välja vilken sida man vill bära uppåt och här går det som sagt även att konvertera klockan till antingen fickur, bordsur eller till och med som ett halsband. Monsieur Bovet är limiterad till 30 exemplar i varje metall.


Orbis Mundi

Denna modell introducerades tidigare i år och är en hyllning till Edouard Bovet som var den brodern som var verksam i Kina och familjens globetrotter. World timer-komplikationen är ett återkommande inslag i Bovets klockor. Orbis Mundi visar alla världens 24 tidszoner och ställs enkelt genom kronan.

Genom att vrida kronan moturs ställer man den lokala tiden och den unika urtavlan med 24 tidszoner ställer man genom att vrida kronan medurs. När man valt en stad så korrigerar urverket sig genom en patenterad mekanism och visar alla andra tidszoner genom 24h-skalan. När man väl förstår hur man ska läsa av tavlan är det enkelt och genialt och man kan läsa av tiden vart som helst i världen enkelt.

Här mäter boetten 42mm x 11,25mm och finns i antingen roséguld eller Grade 5-titan. Urverket är manuellt med 7-dagars gångreserv. Urtavlan är gjord av aventuringlas och samma material återfinns på den nedre delen där sekunderna visas genom ett tre-armat hjul i intervall om 20 sekunder.

På den nedre delen av urtavlan har man även valt att visa upp balanshjulet.


Virtuoso V

Denna modell kombinerar jumping hours med retrograde minutes på ena sidan och på den andra sidan läser man av tiden genom den ocentrerade urtavlan som vi sett på tidigare modeller.

Vad som är intressant med denna modell är att man kan ställa timvisaren separat på jump hour-sidan vilket innebär att klockan kan visa två separata tidszoner.

Boetten mäter 43,5mm och är utrustad med Amadéo-systemet. Den tillverkas i antingen roséguld eller vitt guld och det går att få urtavlan gjord i antingen guilloché eller lackerad.


Virtuoso VII

Virtuoso VII har en komplicerad sida och en mindre komplicerad sida. På den sistnämnda återfinner vi deras återkommande urtavla som visar tiden. På den andra sidan återfinner vi en evighetskalender.


Runt urtavlans mitt återfinns datumvisningen av typen retrograde date, klockan 12 på återfinns skottårs-indikatorn, klockan 3 månaden, klockan 6 sekundvisaren och klockan 9 veckodagen. Urverket har 5 dagars gångreserv. Urverket är vackerat graverat för hand med deras ikoniska Fleurisanne-finish.

Boetten mäter 43,3mm och finns i roséguld eller vitt guld och naturligtvis är den utrustad med Amadéo-systemet.


Virtuoso VIII Chapter Two

Virtuoso VIII återfinns i två versioner, en i lite mer traditionell tolkning med boett av roséguld och urtavla i aventuringlas. Chapter Two är en lite sportigare och tuffare tolkning av samma klocka.

Boetten mäter 44mm och har deras ikoniska writing slope case-form. Den är tillverkad i titan och är belagd med DLC (diamond like carbon). Klockan är full med intressanta funktioner och designelement.

De två urtavlorna rymmer på den vänstra sidan display för klockans imponerande gångreserv på 10 dagar, den högra har ett stort fönster för datumvisning. Datumet ändras genom att man trycker ner den äkta safiren i kronan, så bäraren kan låta klockan sitta kvar på handleden medans datumet korrigeras.

Klockan 6 finns en flying tourbillon. Runt tourbillonen och i de små urtavlorna har man valt att fylla dessa med SuperLuminova vilket ger ett väldigt häftigt intryck i mörker.

Varje färg är limiterad till 8 klockor.


Miss Audrey Sweet Art

Bovet har även damklockor i både Fleurier och Dimier-kollektionerna. Miss Audrey finns i en rad olika versioner och den modellen vi fick bekanta oss närmare med var Sweet Art. Namnet på modellen syftar på tavlan som är gjord av något som vi alla kommer i kontakt med på daglig basis – socker.

För första gången i urmakerikonstens historia används socker som tavelmaterial. Man processerar sockerkristallerna och behandlar dem så att de står emot värme (de smälter helt enkelt inte), och sedan handmålas de och väljs ut noggrant för varje urtavla. Detta gör att varje urtavla är unik.

Processen är patenterad och väldigt tidskrävande, ett litet misstag gör att man behöver börja om hela processen från början.

Visarna är också intressanta, med deras utformning så formar de ett hjärta en gång per timme. Till skillnad från de andra klockorna så är denna version automatisk, mäter 36mm i diameter och har Amadéo-systemet.


Virtuoso X

Virtuoso X är en riktig tungviktare i flera bemärkelser. Dels väger den en hel del, men det är i form av horologisk excellens den är riktig tung.
Boetten mäter 46mm i diameter och rymmer visning av 3 tidszoner, en flying tourbillon, 10 dagars gångreserv och är magnifikt dekorerad för hand.

Ovan de handmålade jordgloberna som indikerar två separata tidszoner finns även fönster som talar om vilken stad/tidszon som visas.

Helt galet hantverk.


Dimier-kollektionen

Récital 29

Detta är instegsmodellen i Dimier-kollektionen. Boetten mäter 42mm i diameter, tillverkad i stål med deras kännetecknande sluttande form. Urverket är manuellt och har en tredimensionell hemisfärisk visning av månens faser samt 5 dagars gångreserv. Oavsett om man är på det norra eller södra halvklotet så visas månens faser korrekt och för att justera månfasen trycker man in safiren på kronan.

Tavlorna är finisherade för hand och återfinns i blått och grönt. Detta var en av redaktionens favoriter, väldigt bärbar även för mindre handleder trots sin diameter på 42mm.


Récital 23

Récital 23 är riktad mot den kvinnliga målgruppen. Den har ett ganska starkt feminint uttryck med diamanter och något som är återkommande för Bovets damklockor – automatiskt urverk.

Boetten mäter trots allt 43mm så det är ingen liten pjäs. Även här har vi samma månfas som på Récital 29, writing slope boett i guld med diamanter runt urtavlan och som index. Tavlan är finisherad för hand och visarna formar likt Miss Audrey ett hjärta en gång i timmen.


Récital 21

Med Recitál 21 hoppar vi upp ett steg och börjar komma in på de mer komplicerade urverken. Denna modell har en evighetskalender med 5 dagars gångreserv som huserar i den 44,4mm stora boetten i roséguld. Likt Virtuoso VII har denna liknande tavellayout där datumet återfinns i centrum av urtavlan och de olika fönsterna för datum, månad och skottår är placerade i utkanten närmast glasringen. Även här finner vi den patenterade coaxiala sekundvisaren.

Baksidan visar upp det vackra och välfinisherade urverket där gångreservsindikator återfinns samt baksidan av den coaxiala sekundvisaren. Det är även en fröjd att beskåda baksidan och urverket får ett väldigt härligt djup tack vare deras writing slope boett.


Récital 27

Som ni nog förstått vi det här laget så är world timer-komplikationen något som ligger Bovet varmt om hjärtat. I Récital 27 återfinner vi tidsvisning av tre olika tidszoner, dag/natt indikator och 3D-månfas. Gångreserven för det manuella urverket ligger på 7 dagar.

Subtavlorna indikerar varsin tidszon med 12h-skala därav finns även en dag/natt indikator för att undvika missförstånd. Tidszonerna går naturligtvis att ställa separat för att kunna korrigera för vinter och sommartid.

Boetten mäter 46,3mm i diameter och finns i titan eller roséguld.


Récital 22 Grand Récital

Nu börjar vi komma in på de riktiga tungviktarna inom Dimier-kollektionen. Klockan vann 2018 Aiguille d’Or-priset på GPHG galan i Genève och är oerhört komplicerad.

Klockan innehåller en rad olika komplikationer: dubbelsidad flying tourbillon, 24h tidsvisning via jordgloben som snurrar ett varv per dag, 3D månfas, evighetskalender med retrograde datumvisning och retrograd minuter. Gångreserven är hela 9 dagar.

Timmen läser man av genom den lilla triangeln som är placerad ovanför tourbillonen mot skalan på jordgloben. Datumet läser man av till vänster av tourbillonen.

På baksidan av klockan finns än mer information för bäraren: evighetskalendern samt ett fönster som visar vilken timme det är. Här återfinns även datumvisningen igen.

Bara jordgloben tar 15 dagar att tillverka och finishera, allt för hand naturligtvis. Boetten mäter 46,3mm i diameter och återfinns i platina eller roséguld.


Récital 26 Brainstorm Chapter One

Nästa galna komplicerade klocka är Récital 26 Brainstorm Chapter One.

Först och främst så är boetten gjord i safir och mäter 48mm. Klockan 12 på tavlan återfinner vi 3D-månfasen, klockan 4 gångreservsindikatorn, klockan 6 den flygande tourbillonen och klockan 8 datumkomplikationen.

Månfasen är så precis att den bara behöver justeras 1 dag var 122:a år. Detta är haute horlogerie på högsta nivå. Gångreserven då? 10 dagar kan klockan gå vid fullt uppvriden fjäder.


Battista Tourbillon

Sist ut är en av de sportigaste klockorna i kollektionen och det är inte så konstigt att den påminner om en racerbil då den är designad ihop med Bovets långvariga partner Automobili Pininfarina. Klockan är en hyllning till hyperbilen Battista hyper-GT.

Här återfinner vi en flying tourbillon, 10 dagars gångreserv, stort datumfönster, skeletterad tavla och urverk samt sportigt gummiband. Allt som kan tänkas önskas i form av funktion och formgivning mellan en klocktillverkare som producerar extremt komplicerade klockor och en hyperbilstillverkare helt enkelt.


För att komma i kontakt med INDP Watches kan ni kontakta oss här , ring på +4687647710 eller maila direkt på info@indp.se

Och för mer information om Bovet och deras klockor besök deras hemsida